Black tip haaitjes en veel meer moois! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Black tip haaitjes en veel meer moois! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Black tip haaitjes en veel meer moois!

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

03 November 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

Even de slaap uit de ogen wrijven en snel langs het ontbijtbuffet!! Met half 8 zijn we toch iets te laat uit bed om rustig aan te doen, maar om 8 uur zitten we braaf klaar voor het hotel.

Zoals de 2 van de drie ochtenden hier regent het, maar goed van snorkelen blijf je ook niet droog :).

De bus is een paar minuten te laat en onderweg voegen zich nog een stuk of 15 mensen bij ons gezelschap van in totaal ongeveer 20 man. We gaan met z'n allen op de Ferry en een relatief rustige bootreis van 50 minuten later, stappen we uit op een duikplatform voor de kust van Pulau Payar.

De zee is vandaag wat onrustig en dat maakt dat het platform enorm schommelt. Al wiebelend (Barry viels zelfs om) lopen richting een bankje met tafel en luisteren we naar de uitleg. Tegen 11.00 kunnen we dan eindelijk te water en dat is zeker de moeite waard!! We heben wat extra betaald, zodat we vanaf het platform zouden beginnen in dieper water. Goedkoper was het snorkelen vanaf het strand, maar dit was vele malen drukker en een stuk minder mooi.

Het koraal in dit gedeelte ligt op ongeveer 10 meter diepte en is in goede staat. De tsunami heeft hier wel wat schade aangericht, maar toeristen kunnen er in ieder geval niet bij. Meteen als we het water in gaan worden we omsingeld door allerlei soorten gekleurde vissen en als we boven het koraal "zweven" zien we ontzettend veel soorten, prachtig gekleurde vissen. Onderweg spot Joyce nog een aantal reusachtige Groupers en zeebaarsen die zich verschuilen tussen het dieper gelegen koraal.

Na de "warme" lunch (ALLES ijskoud!! :( ) gaan we met een bootje richting het gedeelte waar je vanaf het strand kunt gaan snorkelen. Dit is de plek waar de "black-tip" rifhaaitjes zich ophouden. Het is meteen duidelijk waar ze zitten, want de toeristen vertrappen elkaar bijna om het te kunnen zien. De haaitjes zitten helaas zo dicht aan het strand, dat we ze onder water niet kunnen filmen, maar tussen de haaien staan is toch heel bijzonder!!

We genieten nog ruim een uur can het dieper gelegen koraal en keren dan terug naar het platform. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat Koreanen en Chinezen slecht tegen de deining van het platform kunnen en iedere vuilnisbak is dan ook bezet door een overgevende Aziaat.

Terug in de Ferry word het nog wat erger als er op iedere rij wel iemand luidruchtig aan het overgeven is... Gelukkig overleven onze aterke westerse magen de geluiden en de geur en stappen we tegen half 6 weer terug in de bus naar het hotel.

Vermoeid van onze inspannende dag eten we even snel (en ongezond :) ) voordat we lekker gaan slapen. Morgen om 9 uur weer een mooie dag. We gaan dan naar de andere kant van het eiland voor een kijkje in de mangrovebossen aan de oostkust. Welterusten!