Addo National Elephant Park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Addo National Elephant Park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Addo National Elephant Park

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

20 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Addo

Voor één van ons is afgelopen nacht, een gebroken nacht geweest. Jullie raden waarschijnlijk al wie.... de spin heeft zich echter niet bewogen op het plafond. Om half 8 kun je ontbijten en de dame die dat regelt is de moeder van Keith (de man die ons gisteren ontving).

In de eetzaal zitten uiteraard nog wat vakantiegangers, maar door de vriendelijke ontvangst van de moeder, heeft iedereen het idee dat hij thuis aan tafel zit. Ze vraagt onze namen en waar we vandaan komen en maakt daarna verse eieren voor ons. Op tafel staat vers geperst sap van de boerderij en de katten en puppies komen nog even langs om een aai te halen. Kortom, een beetje alsof we thuis zijn dus.

Na het eten pakken we rustig onze spullen en rijden een kilometer of 10 richting het Addo Elephant Park. Bij de ingang valt meteen al op dat dit een stuk commerciëler is (of in ieder geval drukker met toeristen) dan de andere parken waar we zijn geweest. Er staan een groot aantal auto's geparkeerd, er is een restaurant, museum, speelplaats voor kinderen, een winkel en je kunt er ook verblijven in een 4-sterren resort.
Ondanks al deze toeristische dingen kun je bij de ingang wel meteen iets heel leuks doen. We lopen een pad af richting een "hide". Hier kun je vanuit een schuilplaats naar de dieren kijken. Deze hide is vlakbij een grote drinkplaats en als we door de opening kijken, zien we een stuk of 30 olifanten die aan het spelen en drinken zijn! De één gooit water en moeder over zijn hoofd en de ander duwt zijn mede-olifant aan de kant om water te kunnen drinken. Zo nu en dan is er een luide grom of trompetter te horen als er een olifant uit de weg moet en alles op hooguit 20 meter afstand!

Hierna stappen we in onze auto voor onze eerste eigen safari-rit. We rijden ruim 6 uur door het park en gebruiken alle hoofd -en zij-wegen om zoveel mogelijk, zodat we geen mogelijkheid onbenut laten om één van de dieren te zien. We schrijven weer een paar nieuwe dieren bij op ons lijstje, waaronder het "red-hartebeest", een secretarisvogel en een aantal schildpadden. Tot ons grote verdriet is ons ook vandaag geen luipaard gegund. Daarmee is onze laatste kans op de big five helaas verkeken, maar genoeg dieren om op terug te kijken.

We rijden rustig terug, eten onderweg nog wat en dan is het mooi geweest voor vandaag. Morgen rijden we verder naar Tsitsikamma National Park, waar we één nachtje zullen verblijven. Welterusten!