Zoetzure viskip en vuurvliegjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Zoetzure viskip en vuurvliegjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Zoetzure viskip en vuurvliegjes

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

22 Oktober 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zoals gezegd gingen we er vandaag op uit! Na een goede nacht slapen kan het natuurlijk zijn dat dit pas om half 11 is, maar goed op pad is op pad!

Met een gids die we vanaf nu de menselijke encyclopedie zullen noemen gaan we onderweg naar een aantal culturele stops, avondeten aan de rivier en uiteindelijk het bekijken van vuurvliegjes.

Onze eerste stop is een klein atelier waar shawls, overhemden en sarongs gemaakt worden volgens de originele "batik" methode. Deze methode houdt in dat er met potlood een design op een stuk stof wordt geschetst. De lijnen worden met wax ingelegd, zodat de kleuren niet door elkaar kunnen lopen. Na dit proces worden de kleuren vastgezet met chemicaliën en word de wax weggewassen. Wat overblijft zijn erg mooie kledingstukken. Helaas hebben we er geen interesse in en gaan we door naar een plek waar we wel iets willen kopen... een chocoladefabriek!

We krijgen een erg kleine tour en natuurlijk is alles alleen bedoeld om iets te verkopen, maar uiteindelijk nemen we toch een doosje chocolade mee om onderweg op te peuzelen Na de chocoladefabriek worden we naar een tingieterij/ onyx verwerkingsbedrijf gebracht. Hier willen we liever ook niks kopen en zijn we dus snel klaar.

Na deze locatie is het tijd voor 1 van de hoofdattracties van vanmiddag, de Batu Caves. Voordat we de 272 treden (pfoe!) richting de tempel op gaan, verwonderen we ons over een 25 meter hoog gouden beeld van een boeddhistische halfgod ( de naam is ons even ontschoten). Binnen in de grotten is het erg druk in het heiligdom. We horen van de gids dat het vandaag toevallig een vrijde dag is en ook nog eens een feestdag. Er komen dus veel mensen om te bidden. Eenmaal beneden neemt Joyce een verse kokosnoot en vervolgen we onze reis richting een apenrots/heuvel/dinges.

Bij de apen maken we veel nieuwe vriendjes (zie foto's) en dat is natuurlijk niet alleen omdat we van alles voor de apen kopen, maar omdat we zo leuk zijn! Op naar de laatste stop!

Deze laatste stop is aan de rivier waar we eerst dineren in een visrestaurant. Omdat Barry geen vis lust, is er vooruit gebeld om "Lemon chicken", "Chili chicken" en sweet & sour chicken" te bestellen. Joyce zou dan gewoon vis krijgen. Nadat we alle bovenstaande gerechten op hadden, zijn we even gaan vragen of de vis nog zou komen. Helaas bleek het sweet & sour FISH te zijn. Die ook nog eens ongemerkt bijna helemaal door Barry opgegeten was.....
Afijn! Tijd om de boot op te gaan en op zoek te gaan naar de vuurvliegjes! Na een stukje varen lichten opeens de bomen aan de oever op en zien we tientallen vuurvliegjes die het duister wat aangenamer maken. Een prachtig gezicht en zeker de moeite waard!

Helaas begint het op de terugweg te onweren en varen/ rijden we de gehele terugweg naar het hotel in de stromende regen... Gelukkig zijn we weer droog op onze kamer en na 4 pogingen staat eindelijk dit hele verhaal op de website! Welterusten uit regenachtig Kuala Lumpur!

• 23 Oktober 2014 - 11:51

Hans En Heleen:

Drukke dagen voor een rustige vakantie. Maar wat niet is kan nog komen. Jammer dat de maaltijd niet eerlijk verdeeld kan worden. Mogelijk vandaag wel. Morgen vertrek uit KL en op weg naar kusten van Maleisië. Rij voorzichtig en veel plezier.