Dag 18: De beklimming van Mount Batur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Dag 18: De beklimming van Mount Batur - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Dag 18: De beklimming van Mount Batur

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

22 September 2010 | Indonesië, Batavia

Het is half 2 's nachts als we in de3 auto van onze vaste Chauffeur Jj stappen. Dit keer zijn we niet de enige passagiers die hij meeneemt, maar er stappen in Legian nog twee Australiërs bij ons in de auto.

We rijden ongeveer 2 uur naar de voet van de vulkaan en daar ontmoeten we onze gids. Zijn naam zijn we vergeten en dat is ook niet zo erg =D. We krijgen regenpakken mee, want het onweert aan alle kanten op het eiland en we krijgen allemaal een kleine zaklamp in ons handen gedrukt. Zo beginnen we aan de tocht. Het begin is vrij makkelijk en niet erg steil, maar daar komt geleidelijk verandering in. Het miniscule licht van de zaklampjes helpt ons niet echt om goed te zien waar we lopen en we struikelen dan ook regelmatig over stukken vulkanisch gesteente.
Na een uur begint het echte klimwerk en moeten we vaak ook onze handen gebruiken om een stukje verder te komen. Het is een lastige beklimming, maar we komen wel steeds dichter bij de top. Onze Australische gezellen hebben een minder goede conditie en we moeten regelmatig op hen wachten (zucht). Na ongeveer 2 uur bereiken we in het pikkedonker de top en komen we aan bij een klein hutje.

Boven krijgen we tegen betaling van 25000 IDR (normaal 8000IDR!!) een warme cola en wachten we op de zonsopkomst. Jammer genoeg zitten we as de zon opkomt midden in een grote wolk en zien we de zon deze morgen helemaal niet.

teleurgesteld eten we wat en beginnen we aan de tocht naar beneden. We zien op de top nog wel de krater, wat wilde apen en een aantal grotten en openingen waar je de warmte van de vulkaan kan voelen. De tocht naar beneden is zwaarder dan die naar boven was en we waren dan ook erg blij toen we eindelijk beneden waren.

Gelukkig stond er hierna een trip naar de hot spring op het programma! Dit keer hadden we wel zwemspullen bij ons en we hebben 2 uur lang heerlijk geweekt in het natuurlijk verwarmde water! LEKKER!

Rond half 12 was het tijd om te gaan lunchen met uitzicht op de vulkaan en toen we vanmiddag thuis kwamen zijn we eerst even 2 uur gaan slapen :). Nu net gegeten en een verjaardagstaartje bestled voor Joyce! Morgen onze laatste dag alweer :( :( en dan komen we zaterdag met alle foto's en film weer thuis. Morgen nog 1 berichtje en dan zien we jullie zaterdag weer!

Groetjes en xxx!

Barry en Joyce

• 23 September 2010 - 06:21

Hans En Heleen:

Vriendjes,
    Reuze benieuwd naar de foto's en de film. Goed dat dat tegenwoordig digitaal kan. Het over-gewicht was anders onbetaalbaar geweest.