Dag 16: Een dagje cultuur opsnuiven - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Dag 16: Een dagje cultuur opsnuiven - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Dag 16: Een dagje cultuur opsnuiven

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

20 September 2010 | Indonesië, Batavia

Vandaag vroeg uit de veren, want we moesten om 8 uur klaarstaan voor de deur, want daar wachtte onze privéchauffeur. En gelukkig kenden we hem al, het was Gigi!

Jammer genoeg was het weer niet goed.Het regende verschrikkelijk hard en zodra we Kuta uitreden lekene de wegen wel rivieren. Dit land is duidelijk niet echt voorbereid op veel water en zeker niet in het binnenland.

Onze eerste stop was een plek waar men nog met de hand kleren maakt en beschildert volgens de traditionele manier. We hebben er gezien hoe men nog met de hand Sarongs weeft en hoe ze t-shirts en kleden beschilderen.
De volgende plek waar we langs reden was het dorpje Celuk waar door bijna iedereen goud en zilver word bewerkt. Ook is er veel houtsnijkunst. In dit dorpje konden we alleen dingen kopen en op advies van Gigi konden we er beter niet stoppen. Als laatste "kunst" dorp zijn we gestopt bij een huis waar 60 lokale schilders een galerij hebben. Er waren erg mooie schilderijen bij, maar deze kosten allemaal rond de 1500 dollar. Iets te veel van het goede dus haha!

Na alle kunst was het tijd voor een aantal tempels. Als eerste was de " Elephant Cave" aan de beurt. Dit is een kleine grot bij een grote tempel, waar een beeld van de Hindoegod (dat is een olifant) staat.

Hierna zijn we op weg gegaan naar Besakih. Dit is de moedertempel en de grootste tempel op bali. Wij moesten hier allebei een Sarong aan, omdat onze benen bedekt moesten zijn. Op aanraden van Gigi hebben we ons bij de ingang niet op laten lichten haha! en zijn we met een gids de tempel opgegaan. Erg indrukwekkend en een flinke klim. De tempel ligt aan de voet van de hoogste berg op Bali (Mt. Agung) en de klim naar de hoogste tempel is ongeveer 1 km.

Op de terugweg vertelden we Gigi dat we de Durian (lokaal bekend als " Stinky fruit") nog wilden proberen voor we weggingen. Dus hij stopte bij een klein winkeltje langs de weg en kocht een Durian voor ons... eerste indruk was dat de geur eignelijk wel mee viel, maar de smaak.... GADVERDAMMEEE!!!!! Echt verschrikkelijk en als we er nu aan denken proeven we hem weer!! GADVER! Gigi heeft heel de weg terug in een deuk gelegen en heeft overigens wel de hele Durian opgegeten en dat is veel!

Maar goed, was weer een mooie ervaring =P. Voor nu is het bedtijd en hopelijk morgen weer een mooie zonnige dag om te gaan surfen.