Raft-houses!! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Raft-houses!! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Raft-houses!!

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

10 November 2013 | Thailand, Surat Thani

Oh my Buddha!

De titel van deze dag is relevant voor ongeveer de hele dag die we gehad hebben. Daarnaast gebruikt onze gids het als alternatief voor "oh my God" haha!
Vanochtend om een uur of 9 zijn we vertrokken richting het stuwmeer van Khao Sok National Park om in het hart van de jungle te overnachten. Na een uurtje in de auto was het tijd om over te stappen op opnieuw een longtail boot. Het uitzicht vanaf het kleine haventje was al prachtig. Vele kleine eilandjes in het stuwmeer en allemaal helemaal groen en vol met bomen.
Voor deze ene nacht in de jungle hadden we slechts 2 kleine tassen bij ons. De koffers achtergelaten bij de boomhut.

Eenmaal op de boot hoorden we dat het ongeveer een uur varen was. Onderweg zijn we van de ene verbazing in de andere gevallen. Prachtig azuurblauw water, dat zo helder was dat je tot wel 5 meter onder water kon zien en enorme rotsen/ bergen die uit het meer omhoog steken en vaak voor een groot deel begroeid waren. Tussen al het natuurschoon door, sneed onze boot op topsnelheid door het water en na een uurtje varen konden we de "raft-houses" zien!

Een tiental bamboe hutjes drijvend op het water, met daarnaast een groot ponton. We legden aan en verbaasden ons even over de prachtige omgeving. In onze drijvende hut zitten 2 deuren en 2 luikjes die op hun plaats gehouden worden door spijkers met touwtjes :). Op de grond ligt een enkel matras met daarop een badhandoek en 2 kussens. Een grote klamboe maakt onze kamer compleet en dus tijd om wat te eten!

We lunchen snel en dan is het alweer tijd voor de eerste safari in de jungle. Lange broek, bergschoenen en sokken over je broek, want er zijn flink wat bloedzuigers!! En die zaten er dus ook...
Ten opzichte van de jungle wandeling in Costa Rica, was dit even helemaal anders. Geen gebaande paden, maar echte wildernis. Giftige spinnen in de bomen, teken en op de grond gifkikkers, schorpioenen, bloedzuigers en talloze soorten mieren. Na een wandeling van ongeveer een uur, klimmen we het laatste stuk stijl omhoog via de rotsen. Erg gemakkelijk is het niet en over het randje kijken is geen aanrader, maar WAT EEN UITZICHT! Echt fantastisch!

Na de nodige foto's dalen we af naar de boot en varen we terug naar onze waterhutjes. Tijdens de wandeling hadden we al bloedzuigers van onze broek, sokken en schoenen gehaald, maar Joyce vond er toch nog 1 toen we op de boot zaten. In eerste instantie leek hij niet gebeten te hebben, maar een bebloede enkel liet zien dat het wel zo was. Toch 1-0 voor de bloedzuigers dus.

Eenmaal terug bij de huisjes was het tijd om even lekker te gaan zwemmen. Vanaf 1 van de eilandjes kon je aan een touw het meer in slingeren en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt! Heerlijk zwemmen en daarna heerlijk eten in de wildernis. Geen bereik, geen wifi, geen tv en geen radio was toch wel even lekker!

's Avonds nog even getwijfeld om op avondsafari te gaan, maar uiteindelijk toch weer de bergschoenen aangedaan. Dit keer, maar een uur en uiteindelijk alle mogelijke insecten voorbij zien komen. Zojuist is het aggregaat dat ons van licht voorziet uitgevallen (geen diesel meer), dus tijd om te gaan slapen. Tot morgen!