Fietsen, fat cakes en veel geschiedenis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Fietsen, fat cakes en veel geschiedenis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Fietsen, fat cakes en veel geschiedenis

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

08 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vroeg vroeg vroeg uit de veren, na een iets te korte nacht. Onze drukke schema van thuis zette zich vandaag nog even voort. Om 7 uur opgestaan, snel gedoucht en daarna ontbeten. Om half 9 werd onze huurauto netjes bezorgd, met de daarbij horende papieren en de grenspapieren om later deze vakantie toegang te krijgen tot Swaziland.

Vervolgens stond om 9 uur een gids klaar om ons naar Soweto te brengen. Het South West Township van Johannesburg, waar bijvoorbeeld Desmond Tutu en Nelson Mandela hebben gewoond. Eenmaal aangekomen maakten we een fietstocht door het township. Wat direct opviel was de schrijnende armoede en de zeer beperkte levensomstandigheden van de mensen hier. Men woont veelal in kleine huizen van golfplaten (de betere huizen van metalen platen). De gemiddelde leefruimte is 10 á 12 m2 en in veel gevallen woont in die ruimte meer dan één persoon.
Tijdens de fietstocht kreeg onze gids een lekke band. Dit werd door kennissen in de omgeving opgelost, waarna we als snack een Zuid-Afrikaanse oliebol kregen. Hier heet het een "fat cake" en het broodje doet zijn naam eer aan :).

Binnen het township zijn er verschillende niveau's waar men op kan wonen. Dat wil zeggen dat je in een golfplaten huis kunt wonen, daarboven heb je de "matchbox houses" en daarnaast is er nog een gedeelte wat men Beverly Hills noemt. Hier staan de "echte" huizen van de wat rijkere mensen uit het township.
Aan het einde van de fietstocht kwamen we terug in soweto bij het voormalig huis van Nelson Mandela en een aantal belangrijke gedenkplaatsen. Hier gedenkt men onder andere de moorden op duizenden scholieren aan het begin van de opstand tegen het militaire regime, waarbij veel kinderen omkwamen.

De rest van de middag hebben we gebruikt om onze reis van morgen te plannen en even wat rust te pakken. Tegenover onze lodge lopen een aantal dieren, waaronder Impala's, herten en struisvogels als voorbereiding op het Krugerpark morgen! Morgen 500km rijden en dan genieten van het beroemdste dierenpark ter wereld!