Tsitsikamma - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Tsitsikamma - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Tsitsikamma

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

21 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

We hoefden vandaag niet ver, maar zijn wel vroeg op pad, zodat we zo lang mogelijk kunnen genieten van onze ene dag in Tsitsikamma. Onderweg veranderd het landschap snel van droog gras en vlak, naar heuvelachtig met naaldbossen.
Naarmate we dichter bij Tsitsikamma komen, rijden we langs diepe canyons en worden naast ons de bergen steeds hoger en spitser. Eenmaal aangekomen bij de ingang van het nationaal park krijgen we een toegangsbewijs, waarop de dame bij de poort zegt dat we ons BENEDEN bij de receptie moeten melden om in te checken.

We rijden 3 kilometer lang, met haarspeldbochten naar beneden en zien door de dikke mist zo nu en dan golven uiteenspatten op de rotsen voor de kust. We rijden langs allerlei huisjes en kampeerplaatsen, maar zien nergens een bordje met "reception". Eenmaal beneden aangekomen bij "Storms River Camp", besluiten we maar eens te vragen waar de check-in plaats moet vinden. Dit blijkt BOVEN naast de ingang te zijn....
Enigszins verontwaardigd rijden we terug omhoog, waar we horen dat we wel alle formulieren in kunnen vullen, maar dat de kamer pas vanaf 2 uur beschikbaar is. Dit zijn we inmiddels wel gewend, dus we rijden terug naar beneden, lunchen in het restaurant en gaan vervolgens één van de korte wandelingen doen die hier mogelijk is. Deze wandeling gaat richting de hangbruggen over de riviermond en in november zou je daar zelf dolfijnen en walvissen kunnen zien. Helaas is het januari, maar het blijft een indrukwekkend gebied.

Eenmaal bij de hangbruggen is het nog steeds heel erg mistig en daardoor kunnen we eigenlijk maar slecht zien hoe mooi het hier is. We wachten ongeveer 20 minuten en dan hebben we geluk! De mist trekt langzaam op en dat geeft ons een heeeeel mooi uitzicht. Vanaf de hangbrug kijk je aan de ene kant richting zee en de andere kant richting de riviermond, die tussen twee hoge rotsen naar zee stroomt. Prachtig!
We maken een flink aantal foto's en filmpjes, voordat we terug wandelen richting onze kamer. Inmiddels is het half 4, dus onze "oceanette" zou klaar moeten zijn. De kamer is ook klaar, maar helaas kunnen we nergens een sleutel vinden. We rijden wederom terug naar het restaurant, waar we horen dat we de sleutel (jullie raden het al) BOVEN BIJ DE RECEPTIE op kunnen halen. Nu doen we niet heel vaak moeilijk over dingen, maar nu we voor de 4e en 5e keer dezelfde weg moeten rijden om een sleutel te krijgen, worden we er toch een beetje moedeloos van.

Uiteindelijk hebben we wel een hele mooie kamer met keuken en een balkon met uitzicht op de kustlijn (foto volgt!). Als we de grote glazen deuren openschuiven horen we direct het gebulder van de golven op de rotsen en de zoute zeewind waait door de kamer. Top!
Omdat het inmiddels tegen 5en is, nemen we een snelle douche en gaan daarna eten in het restaurant. Op de kampeerplaatsen is bijna iedereen met een braai bezig en hier kamperen is zo gek nog niet. Wij nemen plaats aan onze tafel op het open terras, waarvandaan we uitzicht hebben op de Storms riviermond. De mist is inmiddels weg en we genieten van een prachtige zonsondergang en hele slechte spareribs. Het vlees gaat zo slecht van het bot, dat we het halverwege opgeven, maarrrr het uitzicht is wel mooi!

Morgen gaan we alweer op weg naar onze laatste stop voor we naar Kaapstad rijden. We slapen nog twee nachten in een tent vlakbij Oudtshoorn. Welterusten en tot morgen!