Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Joyce en Barry - WaarBenJij.nu

Graskop

Door: Joyce en Barry

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Barry

11 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Graskop

Vanochtend op tijd opgestaan en ongeveer 3 uurtjes gereden naar Graskop. Onderweg weinig vreemde dingen meegemaakt met uitzondering van een politiestop... Net na een dorpje moesten we stoppen. Blijkbaar hadden we (Barry) 69 gereden waar we 60 mochten. De politie wilde ons daar stoppen, maar we waren doorgereden, zeiden ze...
Nu hebben we geen politie gezien, dus dat was al vreemd, maar toen we erop stonden om de boete op het politiebureau te betalen en daarvan een bonnetje te krijgen, moest de politieagente even bel,en met haar collega's. Na een kwartier bleek dat de collega's de "mission" niet konden verlaten om met ons naar het politiebureau te rijden en mochten we alsnog onze weg vervolgen. Een vreemd verhaal dus, maar geen boete en niet veel tijd verloren.

De weg ging steeds meer omhoog en uiteindelijk reden we de beboste bergen in richting Graskop. Het landschap veranderde van droog en zanderig naar groen en vol met bomen. De wegen slingerden de bergen door en we waren voor ons gevoel even in Oostenrijk of Zwitserland.

Uiteindelijk kwamen we om half 12 aan bij Hotel Graskop, waar bleek dat we pas om 14.00 konden inchecken. Hierop besloten we om onze Lonely Planet in te kijken en een aantal bezienswaardigheden op te zoeken. Gelukkig liggen alle mooie plekken dicht bij Graskop, dus snel op pad om alles te bekijken!

Onze eerste stop was "God's Window". Een uitkijkpunt over de vallei. Je kunt vanaf de top echt 10 tallen kilometers ver kijken! (We zetten de foto's erbij!!) daarna zijn we verder gereden langs "Berlin Falls". Een 70 meter hoge waterval en "Bourke's Potholes". In eerste instantie wisten we niet goed wat hiervan moesten verwachten, maar de potholes zijn ongelooflijk! Het is een diep uitgesleten canyon met prachtige kleuren en vormen, waar de rivier doorheen stroomt. We hebben hier prachtige foto's kunnen maken en nog even onze voeten gekoeld in de stroomversnelling bovenaan de Potholes.
De laatste twee stops waren om "the three rondawels" en "Lisbon Falls" te zien. De drie beboste en uitgesleten plateau's zijn net als de potholes geweldig ok te zien en Lisbon Falls is met 90 meter de hoogste waterval in de omgeving.

Eenmaal terug bij het hotel, was het inmiddels half 5 geworden en konden we dus inchecken. Het is een klein hotel en staat niet heel hoog aangeschreven, maar dat is wat on snelrecht onterecht. De kamers zijn prachtig en het hotel heeft een hele leuke sfeer.

We gaan nu wat eten in een restaurantje in de "Hoof straat" en daarna lekker slapen. Morgen de grens over naar Swaziland!